Austrian Identity and Modernity / Modernity and Austrian Identity

How was “Austrian identity” imagined in relation to modernity and what role did modernity play in the imagining of Austrian identity? The International Symposium “Austrian Identity and Modernity /Modernity and Austrian Identity” explores the evolution of national and nationalist identifications as they were represented in- and transformed itself in culture and design over time in response to-, in opposition to, or further contributing to the political happening in the first half of the 20th century.
The International Symposium newly discusses national and nationalistic narratives of the development of “Austrian identity.” Questions arise what role did the aesthetics of Viennese Modernism play in fashioning Austrian identity? What visual and intellectual strategies were applied to form distinct identifications in relation to the Austro-Hungarian Monarchy and later to German and Central European politics? And what forms of mediation were constructed between Vienna and the different states in Austria to represent shared “Austrian identity” in the First Republic and in the early period of the Second Republic?

Cultural historians, historians of science and of economy, art and architectural historians, German studies scholars, musicologists, a filmmaker, and curators present ground-breaking work at our symposium. They examine how various historical developments - including changing economic conditions, scientific discoveries, transformations of the German language and imagery - came to be understood as modern representations of Austrian identity, tracing their evolution within different social, cultural and political structures.

Programm

17.  November, 2022 09:30–18:30
9:30 Begrüßung Rektor Gerald Bast (Universität für angewandte Kunst Wien)
Einführung Elana Shapira (Universität für angewandte Kunst Wien)
10.00 Panel 1 Das Projekt der Moderne in Österreich
Moderator – Ramón Reichert (Universität für angewandte Kunst Wien)
1.    Malachi H. Hacohen (Duke University), “Austrian Identity and the Modern Life of Empire”
2.    Deborah Holmes (University of Salzburg), “(Austrian?) Genius and Gender in fin-de-siècle Vienna”
Pause
11.30    Panel 2 Die Möglichkeiten von Wissenschaft, Technologie und Kunst, die nationalen Identitäten zusammenzusetzen
3.    Veronika Hofer (Wissenschaftshistorikerin, Wien) und Michael Stöltzner (University of South Carolina), „Akademische Aristokratie und probabilistische Moderne: Die Exners als Leitbild des österreichischen Liberalismus?“
4.    Florian Bettel (Universität für angewandte Kunst Wien), „Österreichische Technik, österreichische Ingenieure? Transnationale Aspekte von Nationalismus, Moderne und Technik“
5.    Cornelia Cabuk (Kunsthistorikerin, Wien), „Carl Molls Beitrag zur Durchsetzung der Idee einer integrativen Wiener Moderne als Ausdruck einer neuen österreichischen Identität“

13:30 Mittagspause

14:30 Panel 3 Transformation eines Vielvölkerstaates in einen demokratischen Nationalstaat
Moderatorin – Dina Rosenhek (Universität Wien)
6.    Tamara Scheer (Universität Wien) „Moderne und Modernisierung: Die Transformation der polyglotten österreichisch-ungarischen Armee in eine einsprachige deutsch-österreichische Armee nach dem Ersten Weltkrieg“
7.     Marcus G. Patka (Jüdisches Museum Wien) "Die Salzburger Festspiele - die Gegenwart der Vergangenheit"
Pause
16:00 Panel 4 Abstoßung und Annäherung zwischen Wien und den Bundesländern
8.    Werner Michael Schwarz (Wien Museum), „Arbeiter-Trachtenvereine, ‚soziales Wandern‘ und die Solidarität der Flößer Das Rote Wien und die österreichischen Alpen(länder) in der Ersten Republik“
9.    Stephanie Auer (Belvedere, Wien) „Zersplitterte Identitäten. Der ‚österreichische Expressionismus‘ im Spannungsfeld von regionaler und kosmopolitischer Bindung“
17.30 Reflexionen  

18. November, 2022 09.30–18.00
09:30 Panel 6 „Heimat“ - Traum und Wirklichkeit
Moderatorin – Christina Wieder (Universität für angewandte Kunst Wien)
10.    Oliver Kühschelm (Zentrum für historische Migrationsforschung am Institut für Geschichte des ländlichen Raumes), „Warum nicht die Schweiz werden? Von den Schwierigkeiten der nationalen Ökonomie Österreichs“   
11.    Christian Glanz (Universität für Musik und darstellende Kunst Wien), „Ernst Kreneks Reisebuch aus den österreichischen Alpen im zeitgeschichtlichen und politischen Kontext“
12.    Florian Wenninger (Institut für Historische Sozialforschung, Wien), „‚Durch das Kreuz zum Heil‘ – aber durch welches? Katholizismus und Faschismus als Elemente staatlicher Selbstinszenierung in Österreich 1933-1938“
Pause
11:30 Panel 7 De- und Rekonstruktion des nationalsozialistischen Nachlasses
13.    Ruth Beckermann (Filmemacherin, Wien), “The Missing Image”
14.    Ingrid Holzschuh (Architekturhistorikerin, Wien), „Ausgeblendet: Der Nationalsozialismus im Kanon der Moderne“

13:00 Mittagspause

14:00 Panel 8 Konträre Perspektiven auf den (Wieder)Aufbau einer Nation
Moderatorin - Elisabeth Grabenweger (Universität für angewandte Kunst Wien)
15.    Christian Klösch (Technisches Museum Wien) „‚Weltbewegung gegen Rassenhass und Menschennot‘ - Die nationalen und internationalen Zirkel der Irene Harand in den 1930er und 1940er Jahren“
16.    Dirk Rupnow (Universität Innsbruck) „Identität – Diversität – Migration. Historische Bezüge in den Debatten und Forschungen über ‚Gastarbeiter‘“
Pause
15:30 Panel 9 Die Moderne als lästiges Erbe?
17.    Lisa Silverman (University of Wisconsin-Milwaukee), “Jewish Absence and National Self-identification in The Book of Austria (1948) and 1. April 2000 (1952)”
18.    Monika Platzer (Az W), „Architektonische Selbstvermessung Österreichs (1945–1985)“

17:00–18:00 Round-Table-Diskussion –
Nationale Identität und die Moderne: Alternative Narrative
Anita Mayer-Hirzberger (mdw), Georg Spitaler (VGA), Heidemarie Uhl (oeaw), Sieglinde Rosenberger (Universität Wien)

Eventuelle Programmänderungen behalten sich die Veranstalter vor.

Das internationale Symposium „Österreichische Identität und die Moderne / Die Moderne und österreichische Identität“ ist im Rahmen des Forschungsprojektes „IMAGE+ Platform for Open Art Education“ (imageplus.at) entstanden.
ÖSTERREICHISCHE IDENTITÄT UND DIE MODERNE / DIE MODERNE UND ÖSTERREICHISCHE IDENTITÄT
Symposium

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